Details
- TitelProtocol voor de verwerking van AIS-data
Protocol for processing AIS data - Auteur
- Opdrachtgever
- Projectnummer11207401
- Uitgever
- Jaar van uitgave2023 (nov.)
- Pagina's66 p.
- Illustratiesfig., ref.
- Materiaal
- Digitaal document
- AnnotatieSITO - Ja / SPA - Nee
- Onderwerp
- Beschrijving
Veel waterbouwkundige constructies, ook wel bekend als 'natte kunstwerken,' bevinden zich in de laatste fase van hun technische ontwerplevensduur en worden geconfronteerd met toenemende belasting door intensiever gebruik en veranderingen in de scheepvaart. Om deze uitdagingen aan te pakken, werkt Rijkswaterstaat nauw samen met kennispartners zoals Deltares, TNO en Marin, evenals met marktpartijen binnen het Kennisprogramma Natte Kunstwerken (KpNK).
Binnen dit programma is er een verschuiving naar een (semi)probabilistische benadering voor het berekenen van belastingen op constructies tijdens aanvaringen. De nieuwe methode maakt gebruik van kansverdelingen van dominante parameters in plaats van maximale vaarsnelheden en massa's. Voor deze kansverdelingsanalyse wordt voorgesteld AIS-gegevens (Automatic Identification System) te gebruiken, bij voorkeur in combinatie met andere relevante gegevensbronnen. Momenteel ontbreekt echter een uniform protocol voor het gebruik van AIS-gegevens.
Het doel is om een protocol te definiƫren voor het gebruik van AIS-data bij het analyseren van aanvaringsrisico's. De AIS-analyse biedt inzicht in scheepstypes, jaarlijkse bewegingen en snelheidsverdelingen, maar houdt geen rekening met toekomstige veranderingen in verkeerssamenstelling of verkeersstromen. Het inschatten van toekomstige veranderingen vereist een combinatie van historische gegevensanalyse, scenario-planning en samenwerking tussen belanghebbenden. Dit protocol is bedoeld voor datascientists die werken met geanonimiseerde AIS-gegevens van Rijkswaterstaat en heeft als doel een gestandaardiseerde aanpak te bieden voor het analyseren van deze gegevens.BeschrijvingMany hydraulic engineering structures, also known as 'wet structures,' are in the final phase of their technical design lifespan and are facing increasing loads due to more intensive use and changes in shipping. To address these challenges, Rijkswaterstaat works closely with knowledge partners such as Deltares, TNO, and Marin, as well as with market parties within the Knowledge Program Wet Structures (KpNK).
Within this program, there is a shift towards a (semi)probabilistic approach for calculating loads on structures during collisions. The new method uses probability distributions of dominant parameters instead of maximum sailing speeds and masses. For this probability distribution analysis, it is proposed to use AIS data (Automatic Identification System), preferably in combination with other relevant data sources. However, there is currently no uniform protocol for the use of AIS data.
The goal is to define a protocol for the use of AIS data in analyzing collision risks. The AIS analysis provides insight into ship types, annual movements, and speed distributions, but does not account for future changes in traffic composition or traffic flows. Estimating future changes requires a combination of historical data analysis, scenario planning, and stakeholder collaboration. This protocol is intended for data scientists working with anonymized AIS data provided by Rijkswaterstaat and aims to offer a standardized approach for analyzing this data.