Details
- TitelKBN-HVWN - impact van KNMI'23 scenario's op de bevaarbaarheid van het hoofdvaarwegennetwerk : impact op de vaardiepte van de Rijntakken en toegankelijkheid sluis Weurt
KBN-HVWN - impact of KNMI'23 scenarios on the navigability of the main inland waterway network : impact on the water depth of the Rhine branches and accessibility lock Weurt - Auteur
- Opdrachtgever
- Projectnummer11210314
- Plaats van uitgaveDeflt
- Uitgever
- Jaar van uitgave2025 (feb.)
- Pagina's89 p.
- Illustratiesfig., ref.
- Materiaal
- Digitaal document
- AnnotatieSITO - Ja / SPA - Nee
- Onderwerp
- Geografisch trefwoord
- Beschrijving
De impact van klimaatverandering op de bevaarbaarheid van het hoofdvaarwegennetwerk is inzichtelijk gemaakt door de volgende karakteristieke parameters te bepalen bij de verschillende KNMI'23 klimaatscenario's:
- Aantal dagen per jaar dat de afvoer bij Lobith lager is dan bepaalde lage waarden,
- Aantal dagen per jaar dat de waterdiepte in de vaargeul kleiner is dan streefwaarden,
- Aantal dagen per jaar dat de waterdiepte/diepgang boven de sluisdrempels bij Weurt (oost- en westkolk) kleiner is dan de benodigde waarden om het Maas-Waalkanaal te kunnen invaren met zekere diepgang.BeschrijvingThe impact of climate change on the navigability of the inland waterway network was assessed by determining the following characteristic parameters for the KNMI'23 climate scenarios:
- Number of days per year that the discharge at Lobith is lower than certain low values,
- Number of days per year that the waterdepth in the navigation channels is smaller than certain target values,
- Number of days per year that the waterdepth/draught above the sills at lock Weurt are smaller than required values to sail into the Meuse-Waal canal.